Навігатор фінансової підтримки
Переваги спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності є причиною реєстрації блогером ФОП. При цьому, не всі категорії доходів можна отримувати на спрощеній системі оподаткування. Тому, рішення блогера реєструвати чи не реєструвати ФОП залежить від джерел і категорій отримуваних ним доходів.
Що дозволить блогеру офіційна реєстрація як ФОП на спрощеній системі оподаткування?
Дохід та сценарії монетизації блогу
Сценарій 1: «Рекламні інтеграції та контент на замовлення»
Це найбільш простий та прозорий сценарій монетизації блогу. Винагороду можна отримувати на ФОП. При цьому сценарії у блогера є замовник резидент чи нерезидент України, з яким укладається господарський договір. Слід звернути увагу на: (1) предмет договору, та (2) наявність у ФОП необхідних КВЕД на момент укладання договору в реєстрі платників єдиного податку (можна перевірити через електронний кабінет платника).
Для рекламних послуг ФОП-блогер, як правило, використовує наступні КВЕД: КВЕД 73.11 «Рекламні агентства»; КВЕД 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації»; КВЕД 73.20 «Дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки»; КВЕД 82.30 «Організування конгресів і торговельних виставок».
Також, залежно від виду діяльності блогера, можна розглянути наступні КВЕД: КВЕД 59.11 «Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; КВЕД 59.12 «Компонування кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; КВЕД 63.12 «Веб-портали»; КВЕД 63.99 «Надання інших інформаційних послуг»; КВЕД 74.20 «Діяльність у сфері фотографії»; КВЕД 74.30 «Надання послуг перекладу»; КВЕД 90.03 «Індивідуальна мистецька діяльність».
Оплату потрібно отримувати на банківські «бізнес» рахунки ФОП. Приймати оплату на картку чи рахунок фізичної особи забороняється. Отримувати оплату від нерезидентів та надсилати їм платежі, використовуючи небанківські установи, ризиковано з огляду на позицію податкових органів України.
Сценарій 2: «Дохід від YouTube»
Дохід від YouTube включає дві складові: винагороду за розміщення реклами та авторську винагороду. Розберемо по черзі.
ФОП на спрощеній системі оподаткування не може отримувати роялті, тобто плату використання або надання права на використання об’єктів права інтелектуальної власності.
Винагорода за розміщення реклами (зокрема Google AdSense) могла б бути отримана на ФОП і оподаткована за ставкою 5% єдиного податку. Така винагорода не повинна класифікуватися як роялті, оскільки за розміщення контенту плата не стягується: «Надсилаючи Контент у Сервіс, ви надаєте YouTube глобальну, невиключну, таку, що не вимагає сплати роялті та що може бути передана та субліцензована, ліцензію на використання Контенту» – Умови користування YouTube.
Відповідно, винагорода сплачується за демонстрацію реклами. Проте, це не єдине джерело монетизації YouTube.
Дохід від спонсорства визнається роялті. Умови користування YouTube закріплюють: «Починаючи з 1 червня 2021 року, усі виплати, які ви маєте право отримувати від YouTube за умовами інших угод, укладених між вами та YouTube (наприклад, виплати в рамках Партнерської програми YouTube, спонсорства чи Суперчату), вважатимуться роялті». Відповідно до Податкового кодексу України до доходу платника єдиного податку – фізичної особи-підприємця не включається роялті. Такий дохід є доходом фізичної особи та підлягає оподаткуванню за ставкою 18% ПДФО та 1,5% ВЗ.
Враховуючи, що дохід від YouTube має змішаний характер, його не рекомендовано отримувати на ФОП.
Для інших платформ підхід є аналогічним: слід поставити питання, як класифікується виплата за політиками платформи, договором з нею та в платіжних документах? Якщо вона безпосередньо класифікується як роялті або нараховується за авторський контент – її слід отримувати як фізична особа та оподаткувати за ставками ПДФО та ВЗ для фізичних осіб.
Сценарій 3: «Продаж брендованої продукції»
Питання оподаткування продажу брендованої продукції принципово залежить від того як отримується дохід.
Якщо продаж здійснюється ФОП-блогером, а оплата зараховується на рахунок ФОП, – цей дохід (а не прибуток) буде оподаткований за ставкою 5% єдиного податку. Рекомендовано обрати КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет».
Якщо продаж здійснюється іншим магазином, а частина коштів від продажу перераховується блогеру, слід розібрати структуру відносин. Поширеними варіантами є:
Сценарій 4: «Донати»
Можливість отримання донатів на ФОП нормативно не регулюється. З одного боку, податкова може зайняти позицію, що такий дохід не пов’язаний з господарською діяльністю і фактично є доходом фізичної особи як подарунок. З іншого боку, податкова може зайняти ліберальний підхід та вказати, що донати вважаються доходом ФОП – платника єдиного податку в розумінні Податкового кодексу України. В цьому питанні повної правової визначеності немає.
Сценарій 5: «Платформи для монетизації»
Зараз стали популярними платформи для збору платних підписок та донатів (українські проекти: Donatello та Goodzone; зарубіжні: By Me a Coffee, Patreon, Boosty тощо).
Як правило – дохід з цих чи аналогічних платформ є роялті та не може бути отриманий на ФОП, оскільки підписки/пожертви користувачів надають доступ до авторського контенту.
Отже, ФОП-блогеру потрібно бути дуже уважним з приводу класифікації категорій доходів, які він отримує та зважати на умови договорів/публічних оферт на підставі яких він отримує такі доходи. Інакше ФОП-блогер ризикує, що на отримані доходи будуть донараховані податкові зобов’язання та штрафні санкції.
Автор: Роман Крохмаль – юрист компанії Bona Lex
Джерело: Lexinform