Навігатор фінансової підтримки
Господарську діяльність в нашій країні здійснює величезна кількість суб’єктів, які відрізняються один від одного за багатьма ознаками. Відповідно до законодавства всі вони є суб’єктами господарювання, а, отже, мають дотримувати визначених цим законодавством вимог. Проте очевидно, що вимоги до маленької кав’ярні не можуть бути такими самими як, наприклад, до великого промислового підприємства, тому на законодавчому рівні суб’єктів господарювання поділено на певні категорії. Зокрема, за розмірами вони можуть бути великими, середніми, маленькими та зовсім маленькими (мікро).
Критерії належності суб’єктів господарювання до відповідної категорії визначено:
Зверніть увагу!
Закон № 4196-IX діє з 28.08.2025, проте наведена в ньому класифікація (включно з числовими значеннями критеріїв) застосовувалася і раніше. Це було передбачено ч. 3 ст. 55 Господарського кодексу України, який із зазначеної дати втратив чинність.
Таблиця 1. Класифікація суб’єктів господарювання відповідно до Закону № 4196
| Категорія суб’єктів господарювання |
Критерії приналежності до категорії | |
| сума доходу від будь-якої діяльності, євро | середня кількість працівників | |
| Велике підприємництво (юридичні особи) |
понад 50 млн | понад 250 осіб |
| Середнє підприємництво (юридичні особи і ФОПи) |
до 50 млн | до 250 осіб |
| Мале підприємництво (юридичні особи і ФОПи) |
до 10 млн | до 50 осіб |
| Мікропідприємництво (юридичні особи і ФОПи) |
до 2 млн | до 10 осіб |
Відповідно до Закону № 4196-IX (а до 28.08.2025 згідно зі ст. 55 Господарського кодексу України) суб’єктами господарювання визнають учасників господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов’язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов’язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законом.
Суб’єктами господарювання є:
Таблиця 2. Класифікація підприємств згідно зі ст. 2 Закону № 996-XIV
| Категорія підприємства |
Критерії приналежності до категорії | ||
| балансова вартість активів, євро | чистий дохід від реалізації послуг (товарів, робіт), євро | середня кількість працівників | |
| Велике підприємство | понад 20 млн | понад 40 млн | понад 250 осіб |
| Середнє підприємство | до 20 млн | до 40 млн | до 250 осіб |
| Мале підприємство | до 4 млн | до 8 млн | до 50 осіб |
| Мікропідприємство | до 350 тис. | до 700 тис. | до 10 осіб |
Отже, в обох Законах:
Водночас між нормами двох Законів, є чимало відмінностей, а саме:
| Част. 4 статті 2 Закону № 4196-IX |
Стаття 2 Закону № 996-XIV |
| Визначає категорії підприємництва. Підприємництвом є господарська діяльність, що здійснюється з метою одержання прибутку | Визначає категорії підприємств. Підприємствами у розумінні цього Закону є юридичні особи, створені відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правової форми і форми власності, а також філії та представництва юридичних осіб, утворених відповідно до законодавства іноземної держави |
| Поширюється на суб’єктів господарювання – юридичних осіб і ФОПів | Поширюється на підприємства (крім бюджетних установ) |
| Встановлює два критерії класифікації | Встановлює три критерії класифікації, для віднесення до певної категорії підприємство має відповідати щонайменше двом критеріям |
| Немає критерія вартості активів | Є критерій «балансова вартість активів» |
| Як критерій використано показник «сума доходу від будь-якої діяльності» | Як критерій використано показник «чистий дохід від реалізації послуг (товарів, робіт)» |
| Жодних застережень щодо сфери застосування немає | Є застереження: класифікацію застосовують «для цілей цього Закону» |
| Немає пояснень щодо застосування критеріїв | Є додаткові пояснення щодо застосування критеріїв |
Щодо сфери застосування у ст. 2 Закону № 996-XIV прямо зазначено, що встановлені ним критерії застосовують «для цілей цього Закону», тобто, тоді, коли йдеться про бухгалтерській облік та фінансову звітність. Наприклад:
Крім того, на класифікацію, передбачену Законом № 996-XIV, орієнтуються представники податкової служби. Зокрема, відповідно до п. 49.4 Податкового кодексу України «платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації контролюючому органу в електронній формі», а податківці у відповіді на запитання, розміщеній у категорії 129.03 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу (ЗІР), стверджують, що належність підприємств до великих та середніх слід визначати за критеріями, встановленими Законом № 996-XIV.
У Законі № 4196-IX немає застережень чи пояснень ані щодо мети запровадження категорій підприємництва, ані щодо сфери їх застосування. Отже, можна дійти висновку, що коли в інших правових актах згадують велике, середнє тощо підприємництво і це не пов’язано з бухгалтерським обліком, йдеться про категорії, визначені за Законом № 4196-IX (незалежно від того є пряме посилання на цей Закон чи ні).
Ось декілька прикладів:
Варто також зауважити, що розподіл суб’єктів господарювання на категорії за ознаками, які характеризують їх розмір, відповідає практиці і вимогам Європейського Союзу. Чимало проєктів міжнародної технічної допомоги, які реалізують в Україні, спрямовано на підтримку малого і середнього підприємництва.
Ірина Назарбаєва, консультантка з питань
оподаткування й бухгалтерського обліку ActiveLex
Джерело: Lexinform