Навігатор фінансової підтримки

Вхід в кабінет IT платформи

Програма надання фінансової державної підтримки підприємствам, які визначені критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
«21» листопада 2024 року  № 597

Урядову «Програму надання фінансової державної підтримки підприємствам, які визначені критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу» (далі – Програма) розроблено відповідно до Порядку надання фінансової державної підтримки підприємствам, які визначені критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2024 року № 1288 (далі – Порядок).

Відповідно до умов Порядку Програму реалізує Фонд розвитку підприємництва
(далі – Фонд) через уповноважені відповідно до умов Порядку банки (далі – Уповноважені банки).

1. Мета програми

1.1. Здешевлення вартості кредитів підприємствам, зокрема підприємствам з іноземними інвестиціями, які беруть участь у виконанні державних цільових програм, пов’язаних із розвитком оборонно-промислового комплексу.

2. Механізм реалізації Програми

2.1. Надання фінансової державної підтримки (далі – державна підтримка) здійснюється через Фонд розвитку підприємництва в межах отриманих Фондом коштів, передбачених у державному бюджеті.

2.2. Державна підтримка надається підприємствам у межах коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою «Відшкодування відсотків за кредитами, які надаються підприємствами оборонно-промислового комплексу, які беруть участь у виконанні заходів державних цільових програм, пов’язаних із розвитком оборонно-промислового комплексу», отриманих Фондом від Мінстратегпрому як часткова компенсація Фондом відсотків за кредитами, які надаються підприємствам
(далі – компенсація відсотків).

2.3. Державна підтримка може надаватися разом з наданням державних гарантій, зокрема державних гарантій на портфельній основі, відповідно до Порядку надання державних гарантій на портфельній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 723 «Деякі питання надання державних гарантій на портфельній основі».

2.4. Державна підтримка може надаватися підприємствам разом з наданням відповідно до законодавства місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями) та органами місцевого самоврядування фінансової підтримки відповідно до регіональних та місцевих програм відновлення та розвитку за рахунок місцевих бюджетів з урахуванням вимог Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». З метою спільного надання державної підтримки і фінансової підтримки, що передбачені регіональними та місцевими програмами відновлення та розвитку, Фонд може укладати договори про співробітництво з відповідними місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями) та органами місцевого самоврядування, в яких визначаються основні умови виконання зазначених програм.
Державна підтримка може надаватися підприємствам разом з наданням відповідно до Порядку надання місцевих гарантій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 14 травня 2012 р. № 541, місцевих гарантій.

2.5. Державна підтримка надається через банки, які відповідають критеріям, визначеним у додатку до Порядку, та підписали з Фондом договір про співробітництво за формою, затвердженою Фондом.

2.6.Фінансування підприємств у межах Програми відбуватиметься за рахунок власних кредитних ресурсів Уповноважених банків, які для забезпечення їх доступності будуть поєднуватись з компенсацією відсотків.
Компенсація відсотків здійснюється протягом усього строку кредитування.

2.7. Уповноважені банки здійснюють відбір, проведення оцінки кредитоспроможності та кредитування підприємства відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених Порядком та Програмою.

3. Цілі, на які надаються кредити

3.1. Кредити, за якими може бути надано державну підтримку, надаються на цілі, пов’язані з розробленням, виготовленням, ремонтом, модернізацією та утилізацією озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових та інших виробів військового призначення, які використовуються для задоволення потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а саме на:

  • інвестиційні цілі;
  • фінансування оборотного капіталу.
4. Максимальна сума кредиту

4.1. Максимальна сума кредиту (кредитів), який (які) надається (надаються) на інвестиційні цілі та за яким (якими) надається державна підтримка підприємству, не повинна перевищувати 500 млн гривень.

4.2. Максимальна сума кредиту (кредитів), який (які) надається (надаються) на фінансування оборотного капіталу та за яким (якими) надається державна фінансова підтримка підприємству, не повинна перевищувати 100 млн гривень.

 

5. Строк звернення підприємств для участі у Програм

5.1. Підприємства можуть звернутися за отриманням державної підтримки протягом дії правового режиму воєнного стану.

6. Строк кредитування

6.1. Максимальний строк кредитування за кредитами, за якими надається державна підтримка, становить:

  • п’ять років — за кредитами, наданими на інвестиційні цілі;
  • три роки — за кредитами, наданими на фінансування оборотного капіталу
7. Базова відсоткова ставка

7.1. Відсоткова ставка за кредитом підприємства без урахування компенсації відсотків (далі – базова відсоткова ставка) не перевищує Індексу UIRD (три місяці) плюс п’ять відсоткових пунктів.

Індекс UIRD – український індекс ставок за депозитами фізичних осіб, що розраховується на основі номінальних ставок ринку депозитів фізичних осіб, які оголошуються банками України. Перегляд уповноваженим банком розміру базової відсоткової ставки за кредитом, наданим підприємству, з урахуванням зміни Індексу UIRD, здійснюється кожного календарного кварталу. Порядок перегляду розміру базової відсоткової ставки за кредитом, наданим підприємству, та дата, станом на яку він проводиться, визначаються у кредитному договорі, укладеному між підприємством та уповноваженим банком (далі – кредитний договір), відповідно до внутрішніх процедур такого банку.

7.2. Максимальний розмір базової відсоткової ставки, що може бути застосований за кредитом підприємства, не може бути більше ніж 23 відсотки річних.

8. Компенсаційна відсоткова ставка

8.1. Компенсація відсотків здійснюється з метою зниження фактичних витрат підприємства із сплати базової відсоткової ставки за кредитом, до рівня 5 відсотків річних (далі – компенсаційна відсоткова ставка).

9. Забезпечення за кредитом

9.1. Наданий підприємству кредит (кредити) не може бути забезпечений (забезпечені) заставою майнових прав за договором банківського вкладу та/або заставою облігацій внутрішньої державної позики.

10. Вимоги прийнятності для підприємств

10.1. Державна підтримка надається підприємствам, які на дату укладення кредитного договору належать до підприємств, які визначені Мінстратегпромом критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу (далі – підприємства).

10.2. Підприємства визнаються критично важливими для функціонування економіки в особливий період відповідно до наказу Мінстратегпрому від 23 лютого 2023 р. № 27 «Про затвердження Критеріїв для визначення Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України підприємств, установ і організацій у сфері оборонно-промислового комплексу, промисловості, авіабудівній галузі та у сфері космічної діяльності такими, що мають важливе значення для національної економіки».

10.3. Підприємства, які отримують державну підтримку, відповідно до  Порядку повинні забезпечити розмежування рахунків бухгалтерського обліку доходів і витрат за різними видами діяльності, а саме на провадження діяльності, щодо якої надається державна підтримка, та на провадження іншої діяльності підприємства. Усі витрати підприємства і доходи визначаються та розподіляються із застосуванням принципів бухгалтерського обліку доходів і витрат, визначених законом.

11. Процедура набуття підприємством статусу учасника Програми

11.1. Для отримання державної підтримки підприємство подає уповноваженому банку в паперовій та/або електронній формі заявку на отримання кредиту за формою, встановленою Фондом (у разі встановлення таких вимог), та/або інші документи чи інформацію відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів уповноваженого банку з урахуванням вимог до переліку інформації та форми документів, установлених Фондом.

11.2. Факт наявності у підприємства статусу критично важливого для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу відповідно до абзацу другого пункту 2  Порядку встановлює уповноважений банк.

11.3. З метою встановлення факту наявності зазначеного статусу уповноважений банк надсилає у письмовій формі запит до Мінстратегпрому, який зобов’язаний у строк не більше 10 робочих днів з дня надходження такого запиту розглянути його та надати уповноваженому банку відповідь щодо підтвердження або скасування статусу підприємства як критично важливого для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу.

11.4. У разі підтвердження зазначеного статусу Мінстратегпром присвоює підприємству унікальний код, який надається уповноваженому банку разом з відповіддю.

11.5. Уповноважені банки здійснюють відбір, проведення оцінки кредитоспроможності та кредитування підприємства відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених Порядком та Програмою

11.6. Умови кредитування підприємства визначаються з урахуванням вимог  Порядку і Програми у кредитному договорі.

11.7. Підприємство набуває права на отримання компенсації відсотків у разі ухвалення уповноваженим банком рішення про надання кредиту такому підприємству та надання Фонду інформації щодо такого кредиту без зазначення інформації, що становить державну таємницю.

12. Процедура розрахунку та виплати Компенсації відсотків

12.1. Компенсація відсотків здійснюється Фондом щомісяця.

12.2. Сума компенсації відсотків розраховується як різниця між сумою нарахованих відсотків за користування підприємством кредитом протягом одного місяця із застосуванням базової відсоткової ставки, визначеної з урахуванням вимог пункту 7 Програми, та сумою нарахованих відсотків за кредитом протягом цього ж місяця із застосуванням компенсаційної відсоткової ставки.

12.3. Виплата компенсації відсотків здійснюється з використанням рахунків умовного зберігання (ескроу), відкритих Фондом.
Фонд з метою виплати підприємствам компенсації відсотків за кредитом, наданими уповноваженим банком, відкриває рахунок умовного зберігання (ескроу) в такому уповноваженому банку.
Відкриття та обслуговування рахунків умовного зберігання (ескроу) здійснюється уповноваженими банками на безоплатній основі.

12.4. Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, в сумі, погодженій з Фондом, яка згідно з плановим (прогнозним) розрахунком уповноваженого банку необхідна для сплати компенсації відсотків на користь підприємств протягом піврічного періоду кредитування (далі — сума авансування). Перша сума авансування розраховується як прогнозна сума коштів, необхідних для сплати компенсації відсотків за кредитом, які уповноважений банк планує надати підприємству протягом піврічного періоду.

12.5. Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, відповідно до нарахованої уповноваженим банком необхідної суми виплати компенсації відсотків протягом попереднього місяця (попередніх місяців) або в сумі самостійно сплаченої підприємством компенсації відсотків за відповідний місяць (відповідні місяці) у зв’язку з відсутністю коштів на рахунку умовного зберігання (ескроу).

12.6. За умови вчасного та в повному обсязі виконання підприємством зобов’язань за кредитним договором (крім прострочення в межах строку, зазначеного в пункті 26 Порядку) уповноважений банк щомісяця перераховує кошти для компенсації відсотків з рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом, для їх подальшого зарахування як часткового погашення нарахованих відсотків за кредитом підприємства відповідно до умов договору про співробітництво, укладеного між Фондом і уповноваженим банком, кредитного договору та договору рахунка умовного зберігання (ескроу), укладеного між Фондом і уповноваженим банком.

12.7. Поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, здійснюється Фондом на підставі заявки уповноваженого банку на таке поповнення, переліку підприємств, в якому міститься унікальний код відповідного підприємства без зазначення у такому переліку інформації, що містить державну таємницю.

12.8. Заявка на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) складається за формою, встановленою Фондом, та подається до Фонду в порядку, передбаченому договором про співробітництво, укладеним між Фондом і уповноваженим банком.

12.9. Фонд протягом 10 робочих днів з дня надходження заявки на поповнення рахунку умовного зберігання (ескроу) розглядає та погоджує її на підставі поданих уповноваженим банком документів.

12.10. Фонд перераховує необхідну суму на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий ним у відповідному уповноваженому банку, за умови попереднього отримання Фондом коштів з державного бюджету від Мінстратегпрому.

12.11. Уповноважений банк у разі несвоєчасного перерахування Фондом на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий Фондом, суми авансування або компенсації відсотків повинен забезпечити безперервність кредитування підприємства із застосуванням компенсаційної відсоткової ставки.

12.12. Неможливість перерахування уповноваженим банком коштів для компенсації відсоткової ставки за кредитом підприємства у зв’язку з відсутністю на рахунку умовного зберігання (ескроу), відкритому Фондом в уповноваженому банку, необхідної суми коштів протягом не більше ніж шість місяців підряд не повинна бути підставою для уповноваженого банку визнати таку заборгованість підприємства із сплати відсотків за кредитним договором простроченою.

13. Підвищена (штрафна) процентна ставка

13.1. Уповноважений банк має право передбачити у кредитному договорі умову про застосування підвищеної (штрафної) відсоткової ставки за кредитом за невиконання підприємством умов кредитного договору. Така підвищена (штрафна) відсоткова ставка за кредитом може бути встановлена уповноваженим банком виключно на період, протягом якого підприємство порушило умови кредитного договору, та не може перевищувати максимального розміру базової відсоткової ставки більше ніж на 5 відсоткових пунктів.

14. Комісії за надання кредиту

14.1. Кредитний договір може передбачати обов’язок підприємства сплатити уповноваженому банку одноразову комісію за надання кредиту в розмірі не більше ніж 0,75 відсотка суми наданого кредиту.

14.2. Кредитний договір не може містити умови про сплату підприємством уповноваженому банку інших комісій за надання та/або обслуговування кредиту, крім комісій, що покривають операційні витрати уповноваженого банку з обслуговування кредиту, які сукупно за весь строк дії кредитного договору повинні становити не більше ніж 0,75 відсотка суми наданого кредиту.

14.3. У разі коли кредитний договір за кредитом, за яким надається компенсація відсотків відповідно до Програми, одночасно включений в установленому порядку до портфеля кредитів, часткове виконання боргових зобов’язань за яким забезпечується державною гарантією на портфельній основі, розміри, умови та порядок сплати комісій за таким кредитом встановлюються Порядком надання державних гарантій на портфельній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 723 «Деякі питання надання державних  гарантій на портфельній основі».

15. Вимоги до кредитування підприємств Уповноваженими банками

15.1. Відповідальність за недостовірність інформації, поданої до уповноваженого банку для отримання державної підтримки, несе підприємство.

15.2. Уповноважений банк несе відповідальність за недостовірність поданої Фонду інформації щодо відповідності підприємства вимогам цього Порядку у разі, коли Фондом буде доведено, що уповноважений банк володів достовірною інформацією або не доклав належних зусиль для її отримання.

15.3. Уповноважений банк зобов’язаний повернути Фонду кошти державної підтримки, яку надано уповноваженим банком підприємству з порушенням умов Порядку, зокрема щодо подання уповноваженим банком Фонду недостовірної або неперевіреної інформації, внаслідок чого підприємство, що фактично не відповідало критерію, визначеному пунктом 15 Порядку, згідно з інформацією, наявною в уповноваженого банку станом на дату подання відповідної заявки, отримало державну підтримку.

16. Критерії прийнятності, що застосовуються до Уповноважених банків

16.1. Дотримання регулятивних вимог (зокрема економічних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції) разом із індивідуальними нормативами Національного банку, встановлено для конкретного банку.

На період воєнного стану не є порушенням цього критерію недотримання регулятивних вимог у разі незастосування Національним банком заходів впливу за відповідне порушення у вигляді обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів здійснюваних банком операцій.

16.2. Відсутність заборгованості із сплати податків, зборів та інших платежів до бюджету.

16.3. Незастосування протягом останніх 12 місяців до банку або власників істотної участі в банку, або до пов’язаних осіб банку, що є контролерами або керівниками банку, санкцій іноземними державами (крім держав, що здійснили або здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному в Законі України «Про оборону України») або міждержавними об’єднаннями, або міжнародними організаціями та/або незастосування санкцій відповідно до Закону України «Про санкції».

16.4. Наявність організаційної структури з кредитування підприємств.

16.5. Наявність у посадових осіб уповноваженого банку допуску до державної таємниці.

17. Формування переліку Уповноважених банків

17.1. Фонд проводить перевірку банків на відповідність критеріям та формує перелік уповноважених банків відповідно до власних внутрішніх процедур.

17.2. Формування переліку Уповноважених банків передбачено внутрішнім документом Фонду

17.3. Відбір банку для участі у Програмі здійснюється за стандартною та спрощеною процедурами, зокрема:

стандартна процедура застосовується до претендентів, які вперше набувають статус уповноваженого банку для участі у будь-якій Програмі, шляхом їх затвердження рішенням уповноваженого органу Фонду;

спрощена процедура застосовується до претендентів, які вже отримали статус уповноваженого банку на підставі відповідного рішення уповноваженого органу Фонду за будь-якою іншою програмою, що впроваджується Фондом.

17.4. Для участі у Програмі претендент має надіслати Фонду лист-клопотання в довільній формі про зацікавленість в участі у Програмі, із зазначенням відповідності та пакетом документів, що підтверджують відповідність претендента критеріям прийнятності до уповноважених банків.

17.5. Фонд має право запросити від претендента додаткову інформацію та/або документи. У разі обґрунтованої необхідності Фонд може ініціювати виїзний аналіз у претендента або запросити скан-копії необхідних документів для проведення дистанційного аналізу.

17.6. Фонд листом інформує претендента про прийняте уповноваженим органом Фонду рішення щодо включення / не включення його до переліку уповноважених банків та надсилає пакет проектів договорів для попереднього вивчення ним їхніх умов.

18. Припинення співробітництва з Уповноваженим фактором

18.1. У разі порушення уповноваженим банком критеріїв, та/або застосування до уповноваженого банку заходів впливу органами регулювання та нагляду, та/або невиконання ним своїх зобов’язань за договором про співробітництво, укладеним між Фондом і уповноваженим банком, Фонд має право:

18.1.1 зупинити співробітництво з уповноваженим банком та виплату коштів державної підтримки через такий уповноважений банк для нових кредитів підприємствам до моменту усунення порушень;

18.1.2 вимагати негайного перерахування уповноваженим банком коштів державної підтримки, які не були надані підприємствам, на визначений Фондом рахунок. Уповноважений банк зобов’язаний повернути зазначені кошти Фонду.

18.2. У разі віднесення уповноваженого банку до категорії проблемних надання Фондом державної підтримки підприємствам зупиняється, а уповноважений банк зобов’язаний негайно повернути (перерахувати) кошти з рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом, на визначений Фондом рахунок.

19. Моніторинг ефективності реалізації проекту

19.1. Уповноважений банк відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів проводить перевірку використання підприємством кредитних коштів.

19.2. Протягом усього строку кредитування уповноважений банк проводить моніторинг щодо цільового використання кредитних коштів.

19.3. Моніторинг проводиться уповноваженим банком відповідно до його власних правил, процедур та банківських продуктів, але не рідше ніж один раз на квартал.

19.4. Уповноважений банк повинен враховувати суму компенсації відсотків, що надається підприємству, під час розрахунку показника обслуговування боргу за кредитом підприємства.

20. Припинення надання державної підтримки підприємствам

20.1. У разі порушення підприємством умов кредитного договору виплата компенсації відсотків зупиняється, але таке підприємство не втрачає права на її отримання, яке може бути реалізоване після погашення простроченої заборгованості за кредитом.

У такому разі компенсація відсотків виплачується за весь період прострочення заборгованості за кредитом з урахуванням часткового погашення  підприємством заборгованості із сплати відсотків за кредитом на відповідну дату компенсація відсотків здійснюється у розмірі, що є пропорційним сумі часткового погашення такої заборгованості за кредитом.

20.2. Надання Фондом державної підтримки підприємству шляхом часткової компенсації відсотків зупиняється у разі порушення ним більше ніж на 30 календарних днів зобов’язання за кредитним договором щодо своєчасного повернення кредиту (частини кредиту) та/або щодо своєчасної сплати частини нарахованих відсотків за кредитом у розмірі компенсаційної відсоткової ставки.

Виплата компенсації відсотків з урахуванням вимог абзацу восьмого пункту 21 Порядку відновлюється у разі погашення підприємством заборгованості за кредитним договором або здійснення уповноваженим банком та підприємством реструктуризації простроченої заборгованості за таким договором. У разі погашення простроченої заборгованості за кредитом виплата компенсації відсотків здійснюється за весь період прострочення з урахуванням вимог абзацу восьмого пункту 21 Порядку.

21. Позбавлення підприємства права на отримання державної підтримки

21.1. Підприємство позбавляється права на отримання державної підтримки з дати виявлення уповноваженим банком факту:

  • порушення підприємством умов Порядку та Програми;
  • надання підприємством недостовірної, неправдивої або недійсної інформації, що призвело до виплати йому коштів державної підтримки на отримання якої воно не мало права;
  • нецільове використання підприємством кредитних коштів, отриманих від уповноваженого банку за відповідним кредитним договором.

21.2. У разі виявлення будь-якого із зазначених фактів підприємство позбавляється права на отримання державної підтримки та зобов’язане повернути Фонду незаконно отримані

кошти державної підтримки, а також самостійно забезпечити сплату відсоткової ставки, визначеної кредитним договором.

21.3. Повернення коштів державної підтримки уповноваженим банком або підприємством внаслідок порушення вимог Порядку та Програми здійснюється на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий Фондом в такому уповноваженому банку, відповідно до вимог Фонду та законодавства.

22. Інші умови

22.1. Терміни і визначення вживаються у значеннях, наведених
у Порядку.

22.2. Уповноважені банки в рамках цієї Програми забезпечують надання необхідної Фонду інформації без зазначення у ній інформації, що містить державну таємницю.